Miro Toman: Účelová kauza autobusovej stanice skončila, pach slov zostal

Blog
31 /

Necelý týždeň trvala umelo vyvolaná kauza o údajnom zatvorení novej autobusovej stanice k 1. februáru, ktorú spustilo verejné vyhlásenie investora Terminal Shopping Center pred popísaním nájomnej zmluvy, po ktorom sa začalo s vylepovaním poplašných plagátov po meste, zverejňovaním ohováračských blogov v niektorých médiách a účelovou diskusiou na sociálnych sieťach. Pre pamäť  sa azda trochu rozhliadnime okolo seba.

Kauza autobusová stanica

Tá skončila podpisom dlhodobej nájomnej zmluvy medzi Primum s.r.o.  a Dopravným podnikom mesta Banská Bystrica a.s. 30. januára v Brne a tlačovkou primátora Jána Noska vo štvrtok 1. februára priamo na bystrickej autobusovej stanici, kam prišlo celé vedenie mesta symbolicky autobusom MHD. Autobuska normálne funguje a basta!

Za škody, ktoré zatiaľ neznámy páchateľ spôsobil mestu Banská Bystrica i v mysliach občanov šírením poplašnej správy a ohováraním podporovateľov projektu novej autobusovej stanice na čele s primátorom, by však mal niekto niesť osobnú zodpovednosť.

Ten, kto sledoval búranie 30 – ročného bystrického strašidla od novembra 2015  a výstavbu nového hybridného obchodno – dopravného centra  s modernou autobusovou stanicou od položenia základného kameňa 16. marca 2016 až do slávnostného otvorenia 21. septembra 2017, by mohol mať aký – taký  prehľad o celom procese rokovaní dohôd medzi investorom a mestom Banská Bystrica, ktoré sa preniesli aj do mestského zastupiteľstva.

Každému je azda jasné, že pozemok aj  s bývalou rozostavanou autobusovou stanicou vlastnil a po dokončení výstavby nového Terminalu vlastní spoločnosť Primum s.r.o. Malo by byť verejne známe aj to, že počiatočné problémy investora s výstavbou vyriešilo mesto vstupom do celého projektu a garantovaním odkúpenia hotovej dopravnej časti Terminalu.

V rámci pevnej ceny budúceho odkúpenia sa mestu pri rešpektovaní územného pánu podarilo zabezpečiť rozšírenie autobusovej stanice o plochu pre diaľkové autobusy  a jej špičkové technické i technologické zariadenie.   

Primátor Ján Nosko to zopakoval x – krát. Keby to mesto neurobilo, tak dnes by sme ešte stále žiadnu autobusovú stanicu nemali. Ani keby vlani na júnovom mestskom zastupiteľstve väčšina poslancov neschválila dodatok k budúcej kúpnej zmluve  a úverový rámec 3,84 milióna eur zo Slovenskej sporiteľne. 

Nezaškodí pripomenúť si, že ZA hlasovali poslanci z klubu SMER – SD, SNS, SDKÚ – DS Čižmárová, Dluholucký, Gajdošík, Karas, Laššáková, Modranský, Molitoris, Motyčka, Nabělek, Pecník, Šabo, Škantár, Topoľský, Turčan, Bielik, z Klubu nezávislých poslancov Smädo, Sklenka, Kuracina a nezaradený Kašper.

PROTI boli poslanci Banskobystrickej alternatívy Bučko, Kasová, Katreniak, Lichý, Priehodová, Pirošík, Skokanová, Štrba. Poslanci NR SR  Klus a Dubačová na rokovanie MsZ neprišli.

 Rovnako zostane faktom, že koncom minulého roka vo finálnych rokovaniach o odkúpení dopravnej časti Terminalu do majetku mesta došlo medzi partnermi k sporu o hlasovacie práva budúcich vlastníkov a mesto prijalo návrh investora na obojstranné odstúpenie od budúcej kúpnej zmluvy bez sankcií. Investor sa rozhodol rokovať s budúcim prevádzkovateľom o nájomnej zmluve na 10 rokov.

 Tým bol Dopravný podnik mesta Banská Bystrica a.s., ktorého akcionármi sú SAD Zvolen a.s. a mesto Banská Bystrica. Keďže dočasný nájom končil 31. januára, dovtedy bolo potrebné uzavrieť novú nájomnú zmluvu.

 A niekoľko dní predtým sa spustila spomínaná diskreditačná kampaň v meste, médiách i na internete. Určite to nebola žiadna náhoda. Pokiaľ sa normálny človek trochu vyzná v biznise a politike, hľadajúc toho, kto za tým môže stáť, si musí položiť základnú otázku: „Qui bono?“

Peniaze

Zmluvnými partnermi  investora Primum  boli Mesto Banská Bystrica a vo finále Dopravný podnik mesta. Je pochopiteľné, že ako v každom biznise, aj pri výstavbe a prevádzkovaní autobusovej stanice ide hlavne o peniaze, pričom mesto musí hľadieť aj na verejný záujem.

 Investor a majiteľ Terminalu súhlasil s budúcim odkúpením dopravnej časti mestom za pevnú cenu, hoci ju musel rozširovať vybaviť najkvalitnejšou technológiou, mohlo byť pre neho vo finále výhodnejšie, keby nešiel do jednorazového predaja ale s profesionálnym dopravcom uzavrel dlhodobý nájomný vzťah s mesačnými splátkami, v ktorých by si uplatnil svoje zvýšené náklady.

 Túto úvahu na minulotýždňovej tlačovke piatkovej tlačovke  odmietol riaditeľ spoločnosti Primum s.r.o.  Michal Milata.  Priznal, že verejné vyhlásenie o možnom uzatvorení autobusovej stanice v prípade nepodpísania nájomnej zmluvy nebolo celkom šťastné a nemuselo byť správne pochopené verejnosťou. Odmietol, že by spoločnosť Primum mala nejaký podiel na ohováračskej kampani voči mestu. Podľa neho sa hľadala obojstranne výhodná dohoda, ale nebola to otázka ceny, lebo tá sa nemenila.

Politika

Proti pôvodnému riešeniu autobusovej stanice jej odkúpením do majetku mesta, v danom čase otvorene vystupovali poslanci Banskobystrickej alternatívy. Po zmene na  dlhodobý nájom privítali toto riešenie. Týchto politických protivníkov primátora možno považovať za nekonštruktívnu opozíciu, ale iba ťažko ich možno spojiť s polopravdami a lžami šíriacimi sa mestom a médiami.  

S kritikou odkúpenia autobusovej stanice mestom vystupoval aj poslanec MsZ a NR SR Martin Klus. Hoci v poslednej dobe sa k tomuto problému nevyjadroval, po vyriešení kauzy mu to nedalo: „Mesto a jeho vedenie, by si mali z celej kauzy zobrať ponaučenia. Občania boli dva roky zbytočne traumatizovaní a zavádzaní.“ 

Hoci to so spomínanou ohováračskou kampaňou proti mestu a primátorovi asi nesúvisí, v tomto prípade pán poslanec hrubo zavádza. Ak tu niekto zbytočne traumatizoval a zavádzal občanov, tak to celkom určite nebolo vedenie mesta, ktoré napokon dosiahlo, že autobuska v princípe nestojí mesto ani euro. Skôr to pripomína staré známe porekadlo platné aj pre politikov: „Zlodej kričí chyťte zlodeja“.

Nie sú známe ďalšie ambície poslanca Klusa na komunálnej úrovni, napriek tomu je ťažko predstaviteľné, že by mal niečo spoločné s plagátmi či blogmi útočiacimi kvôli autobusovej stanici na vedenie mesta. Určite však existuje skupinka ľudí, ktorej by to také cudzie nebolo.

Koncom tohto roka sú komunálne voľby a všeobecne sa má za to, že pokiaľ sa rozhodne opäť kandidovať súčasný primátor Ján Nosko, najmä kvôli vyriešeniu vyše tridsaťročného problému mesta a vybudovanie novej autobusovej stanice, ich s veľkou pravdepodobnosťou vyhrá. A to môže jeho potencionálnym súperom či politickým protivníkom vadiť.

Pre takýchto ľudí, ktorí kvôli niečomu nemajú radi primátora a jeho najbližších spolupracovníkov, obyčajne nebýva  ďaleko od myšlienky k činom. Čo tak vyraziť Jánovi Noskovi z ruky jeho najväčšiu zbraň – autobusovú stanicu?

Stačilo sa spojiť so správnymi ľuďmi, vymyslieť text poplašných plagátov, vytlačiť ich a zaplatiť si ich vylepovačov. Okrem toho vybrať osobu s novinárskymi sklonmi, ktorá pozná prostredie okolo primátora na mestskom úrade a napíše ohováračské blogy pod vymyslenými menami, len na túto príležitosť.

Treba to všetko analyzovať a potom si dať pár vecí dohromady, aby ste sa dostali k okruhu osôb, ktoré mohli mať záujem na takomto konaní. Ibaže k ich identifikácii je potrebné získať nezvratné dôkazy a to patrí do kompetencie orgánov činných v trestnom konaní. Napokon tam to asi celé skončí.

Tento útok nevyšiel, iba zasmradil mesto. Čo to bude nabudúce?

Autor: Miro Toman , Foto: ilustračné

Miro Toman