Keď je v Bratislave snehová kalamita a dopravný chaos, Banská Bystrica to zvláda

Blog
15 /

 

IMG_20190110_090215_resized_20190110_095848660

Stalo sa v Banskej Bystrici akýmsi zlozvykom, že keď zahapruje počasie a na cestách je najmä v zime horúco, odnesú si to naši bystrickí cestári, hoci pracujú s nasadením všetkých síl a oproti Bratislave zvládnu odpratať omnoho viac snehu v uliciach mesta.

Posledné dni sa so snehom roztrhlo vrece na celom Slovensku. Kým v Bratislave už pár centimetrov spôsobilo kalamitu a dopravný chaos, v Banskej Bystrici s omnoho väčšou záľahou snehu si poradili bystrickí cestári počas noci a ráno mohli Bystričania i návštevníci mesta bezpečne jazdiť po upravených cestách. Nehpvorím o chodníkoch, s ktorých čistením je to po nadobudnutí novely cestného zkona horšie, ale cesty sú v poriadku.

Dokonca stalo sa naše bystrické pomery niečo nevídané. Kým doposiaľ sa večne nespokojní facebookoví kritici z tepla svojich obývačiek odbavovali na cestároch pracujúcich nepretržite počas celej zimy, tentoraz zazneli na ich adresu slová chvály.

Viacerým Bystričanom zrazu nevadilo, že po celú noc robili na uliciach hluk traktory a ďalšie mechanizmy odpratávajúce sneh. Naopak, boli spokojní lebo vedeli, že cestári práve na ich ulici odpratávajú haldy čerstvého snehu, aby mohli ráno bezpečne vyjsť na cestu svojím autom alebo MHD. Bystrickí cestári to v celom meste napokon urobili kvalitnejšie, ako krajskí, ktorí  majú toho viac. O bratislavských ani nehovoriac. Možno je to čiastočne aj tým, že bystrickí vodiči sú pod horami na zimné cesty lepše zvyknutí ako tí v hlavnom meste.

Pri tejto príležitosti som si nevdojak spomenul na kritikov údržby miestnych komunikácií aj z radov mestských poslancov, ktorí už roky nemôžu prežrieť to, že letnú aj zimnú údržbu mestských ciest v Banskej Bystrici robí firma ich kolegu, zamestnávajúca desiatky odborne aj technicky zdatných Bystričanov, pre ktorých je čistenie svojho mesta okrem samotnej práce v konečnom dôsledku aj vecou osobnej cti. Netvrdím, že vždy urobia všetko stopercentne, ale keď treba, vždy zaberú.

Vzhľadom na končiaci sa termín dlhodobej zmluvy musí mesto vypísať verejnú súťaž na výber dodávateľa komunálnych prác, ktoré budú zahŕňať kompletnú letnú a zimnú údržbu mestských komunikácií.

Nech sa do výberového konania prihlási ktokoľvek a skadiaľkoľvek, malo by platiť, že by to mala byť firma, ktorá okrem odborného personálu a kvalitného  strojového vybavenia dokonale pozná všetky banskobystrické ulice s cestami a chodníkmi, o ktoré sa bude každodenne starať. A samozrejme bude musieť zvládať kritické situácie, ktoré sa vyskytujú v našom meste najmä v zime.

Chápem, že zákon o verejnom obstarávaní nepustí, ibaže po skúsenostiach viacerých samospráv by jediným a rozhodujúcim kritériom nemala byť len cena, ale aj personálne a technické garancie kvalitného zvládnutia údržby mestských komunikácií. Najmä teraz, keď k mestským cestám pribudli aj všetky verejné chodníky, ktorých čistenie a údržbu pred bytovkami či ďalšími budovami musí zabezpečiť mesto.

Poviem otvorene, že by som bol rád, keby to robili Bystričania, ku ktorým mám osobne väčšiu dôveru ako k cudzím firmám. Viem, že to nie je európske ani liberálne, nemám ani žiadne mindráky z negatívnych ohlasov večných kritikov bystrických firiem, ale čo je doma to sa počíta a lepšie kontroluje…

zimna udrzba1

Autor: Miro Toman, Foto: redakčné a TASR

Miro Toman

Miro Toman